Hvad skaber konflikter

Hvad skaber konflikter I familien? Læs med her og få overblikket tilbage. Når opdragelsen går i hårdknude kan det være svært at finde en vej, denne guide hjælper dig til at finde vej i opdragelsen igen.

De overordnede problemskabere i familiens hverdag kan ofte klares med få tilretninger

  1. Søvn og næring: For lidt søvn = kort lunte. Spiser I sundt og varieret? For meget sukker skaber hyperaktivitet, manglende energi og raskløshed så det er svært at handle rationelt... og det gælder også for børn.
  2. Tidsprioritering: Har I nok hygge og god tid i hverdagen sammen? Børn har brug for mere forudsigelighed og stilhed i hverdagen end vi ofte er klar over, og de vil reagere kraftigere på småting, hvis der sker for meget i deres liv.
  3. Grænsesætning: Børn der er meget voldsomme med at prøve grænser af, har nogle gange brug for endnu tydeligere grænser og regler (en hjælp for barnet til at navigere i reglerne og rutinerne fx at I tegner et dagsskema, som viser, i hvilken rækkefølge hvad kommer: Fx at barnet skal have nattøj på efter aftensmaden, børste tænder før det skal sove osv.)
  4. Lav pisken om til gulerod: Lad barnet forsøge at overvinde sig selv i stedet for at overvinde dig! Hvis det er dig, der slås for at få barnet til fx at tage tøj på hver dag, så lærer barnet ikke at overvinde sig selv og sin egen modvilje. Overvej i stedet en belønningsordning på et skema: Fx ”du får en stjerne, hver gang vi børster tænder, efter 10 stjerner får du is til dessert”).
  5. Positivt fokus: Forskningen viser tydeligt, at konflikter avler konflikter. Giv derfor meget mere opmærksomhed på alt gode end på alt det trælse. Ros selv de mindste initiativer til positiv tankegang hos barnet fx: "Flot du lige så op på mig, om det var ok at smide med skeen, det er det ikke, men flot at du lige kiggede om det var ok" – flyt aktivt fokus og anvis hvad barnet i stedet kan fokusere på. "Næ her smider vi ikke lige med tingene, men du må gerne spise dine ærter eller sige tak for mad".
  6. Fællesskab: Søg fællesskab og aflastning, når det er svært. Find fx grupper af forældre på Facebook, der kender din situation. Spørg også dit netværk om konkret hjælp i det daglige – fx en friaften om ugen – så du får mere overskud i hverdagen.

Overblik over gentagne konflikter

  • Hvad er barnet ved at øve sig på for tiden? Øver barnet sig fx i at få lov til at bestemme mest muligt og øver sig i at afprøve jeres reaktioner i den forbindelse.
  • Hvilke erfaringer får barnet af jeres reaktion, sådan som I reagerer lige nu? Konkluderer barnet fx efterfølgende: "Ingen gider lytte til mig".
  • Hvilken erfaringer vil vi hellere have barnet tager med sig? Fx "Vi elsker dig og lytter til dig, men accepterer ikke, at du sparker".
  • Hvilke værdier ligger til grund for det, vi ønsker barnet skal lære? Fx "Alle har lige stor ret til at blive hørt i vores hjem".
  • Hvad betyder det for vores øvrige samspil i familien? Fx "At vi fremover forsøger at 'lytte' mere efter følelser, FØR der opstår konflikter".
  • Hvad er det første vi skal ændre? Fx "At vi forældre ikke råber, når vi bliver vrede".
Share